Časopis ARS 48 (2015) 1

Tine GERM

Nezvyčajný súbor kurióznych úmrtí v diele Johanna Weicharda Valvasora Theatrum mortis humanae tripartitum: kontext, zdroje, prínos

(Resumé)

Dielo Theatrum mortis humanae tripartitum (1682) od kraňského polyhistora Johanna Weicharda Valvasora (1641 – 1693) môžeme zaradiť do žánru alegorickej morálno-didaktickej poézie, ktorý bol v období baroka veľmi obľúbený. Pozostáva z troch kapitol, ktoré spája myšlienka ľudskej pominuteľnosti a nevyhnutnosti smrti: Saltus mortis, Varia genera mortis – obrazy smrti známych aj menej známych ľudí od antiky až po autorovu súčasnosť, a Poenae damnatorum, kde sú znázornené pekelné muky zatratených. Kniha je bohato ilustrovaná medirytinami Andreasa Trosta. V druhej kapitole Varia genera mortis Valvasor v krátkych epigramoch, ilustrovaných rytinami vytvorenými podľa kresieb slovinského kresliara Johanna Kocha, opísal 35 úmrtí. Napriek svojej zaujímavej ikonografii však táto kapitola doteraz nebola predmetom vedeckého výskumu. Vzhľadom na absenciu náležitej ikonografickej analýzy bola jednoducho opísaná ako „nezvyčajný súbor kurióznych úmrtí“. Štúdia sa zameriava na ikonografiu kapitoly Varia genera mortis, jej umelecký kontext a vznik. Prvýkrát sa tiež podarilo určiť priame literárne zdroje autorovej inšpirácie a jeho vzťah k tradícii renesančného a barokového žánru poetických príbehov o smrti. Analýza veršov a rytín odhaľuje špecifické kritériá, ktoré Valvasor použil pri výstavbe tejto kapitoly, charakteristické znaky jeho popasovania sa s danou témou a jeho originálny príspevok k ikonografii smrti začiatku novoveku v oblasti literatúry, ako aj výtvarného umenia.