Journal ARS 39 (2006) 1

Ján BAKOŠ

Slovak Art History in the Time of Globalisation
[Slovenské dejiny umenia v období globalizácie]

(Summary)

Text odznel ako referát na Európskom sympóziu Contemporary Art and Globalization. Issues, Research, Resources and Networks in Europe, ktorý usporiadal Institut national d’histoire de l’art v Pariži 1. – 3. decembra 2003.

Analyzuje vzťah hlavných trendov slovenskej historiografie umenia za posledných pätnásť rokov k dominantným domácim politickým prúdom. V pretrvávajúcom kulte umelca ako národného génia a v pokladaní historických osudov umenia na území Slovenska automaticky za dejiny umenia Slovenska nachádza implicitný nacionalizmus. Idealizáciu barokového sakrálneho umenia ako harmonického neideologického javu, ako aj intenzívne propagovanie kresťanskej ikonografie dešifruje ako projekciu politického klerikalizmu. V kozmopolitnom traktovaní gotického umenia vidí nielen pokus o kritické prekonanie nacionalizmu, ale aj teoreticky naivný pragmatizmus, ktorý si pre svoje potreby európsku ekonomickú integráciu vysvetľuje ako integráciu kultúrnu. A historickú analýzu komercionalizácie umenia, ktorá sa na prvý pohľad môže javiť ako propagácia neoliberalizmu, demaskuje ako recyklovanie avantgardistickej moralizačnej kritiky komodifikácie a modernistickej viery v oslobodzujúcu silu racionálnej reflexie. Pre slovenský dejepis umenia je notoricky príznačné, že drvivá väčšina týchto projekcií zostáva neuvedomelá. V dôsledku toho sa slovenskí historici umenia tak ľahko stávajú hračkou v rukách sofistikovanejších konkurentov a ich ideologických záujmov.

Preklad autor